LAADUKKAAT ILMANVAIHTOKOJEET

LIIKE- JA TEOLLISUUSRAKENNUKSIIN / KOULUIHIN / JULKISIIN RAKENNUKSIIN

Ajankohtaista


Finnair non-Schengen loungen laajennus ja muutostyöt

Toimitimme juuri 16.1.2019 T2-terminaalin katolle huipputekniikkaa sisältävän erittäin kevyen kattokonepaketin, massa ainoastaan 3800 kg! Rakenteet ovat CE-teräsrakenteita ja runko on mitoitettu rakennesuunnittelijan toimesta kestämään nelipistenosto sekä lentoasemalla vallitsevat lumi- ja tuuliolosuhteet. Urakkarajat asiakkaan toiveiden mukaisesti täysi sähkövarustelu sis. ryhmäkeskussuunnittelu, ryhmäkeskus, vahvavirtakaapeloinnit tehtaalla, AU:n toimittamien toimilaitteiden ja VAKin asennus tehtaalla, putkiryhmät tehtynä tehtaalla jne. Sähkövarustellusta koneesta tehdään AINA sähkömittaukset sekä mittauspöytäkirjat ja SFS 6000/2017 mukainen käyttöönottotarkastuspöytäkirja ts. meillä on sähköurakointiluvat, vastaamme kytkennöistä ja niiden käyttöönottotarkastuksista jos teemme asennukset.

Kevytkattokoje lähdössä
Kevytkattokoje lähdössä Nummelan tehtaalta. Kuljetus hoidetaan täsmäkuljetuksena perille asiakkaan toivomaan ajankohtaan.

 

Kevytkattokoje yläviistosta
Kevytkattokoje yläviistosta kuvattuna. Vesikatteena toimii konesaumakate, jossa saumoissa tiivistemassa. Katolla M20-nostosilmukkamutterit nostoa varten. Toimituslaajuus räätälöitävissä kattoturvatuotteidenkin osalta. Raitisilmasäleikkönä (ja myös jäteilmassa) toimi tässä projektissa Camvane 100 johtuen lentoaseman mahdollisista rankoista lumi- ja tuuliolosuhteista.

 

Kevytkattokoje ovet auki
Kevytkattokojeen huoltosivu. Huoltoa ei tarvitse suorittaa lumihangessa seisten vaan IV-kevytkattokojeessa on puolilämmin laitetila, jossa RAU-, sähkö- ja putkistovarusteet sijaitsevat. Uudessa kevytkattokojeversiossamme on huoltosivullakin min. 150 mm sandwich-elementti ja teräsovet lukkorungoilla ja aukipitolaitteilla.

 

Mastervent referenssi

Mastervent referenssi

Mastervent konehuoneet referenssi

Mastervent referenssi

Mastervent referenssi

Mastervent konehuoneet referenssi

IV-koneen kaapelimerkinnät
Kaapelimerkinnät kunnossa. Tästä on hyvä jatkaa, jos joskus vuosien päästä tarvitsee tehdä muutoksia!

 

IV-koneen maadoitukset
IV-kevytkattokojeen sisäiset maadoitukset. Asianmukaisessa IV-kattokojetoimituksessa on tehtynä IV-kontin sisäiset maadoitukset (konerunko, putket, kanavat, yms.) yhteiselle potentiaalintasauskiskolle.

 

IV-ryhmäkeskus
IV-kattokojeen ryhmäkeskus. Suunnittelemme ja toimitamme IV-ryhmäkeskuksen (toiveiden mukaisesti!) valmiiksi asennettuna, sis. keskuspöytäkirjat, pääkaaviot ja ohjauspiirikaaviot (hyväksytetään etukäteen asiakkaalla).

 


Hitsaamo- ja konepajateollisuuden LTO-koje automaattipesurilla

Erittäin lyhyt investoinnin takaisinmaksuaika - investoidulle pääomalle korkea tuotto! Kaupan päälle mittavan energian säästön lisäksi saadaan syrjäyttävällä ilmanjaolla ja riittävällä ilmanvaihtokertoimella myös esim. konepaja- tai hitsaamohallin ilmaolosuhteet vastaamaan tai ylittämään nykypäivän vaatimukset -> tyytyväisemmät työntekijät, parempi tuottavuus ja puhtaammat tuotteet jne...

IV-koje teollisuuteen, teollisuusilmanvaihto
IV-koje teollisuuteen. Varustettuna automaattisella painepesujärjestelmällä. Likainen ilma ajetaan poistossa LTO-kiekkoon, josta se pestään Mastervent-THR-pesujärjestelmällä. Pesu tapahtuu joko manuaalisesti nappulasta painamalla tai automaattisesti kello-ohjelman tai paine-erotiedon mukaisesti. Uusimmat koneet on mahdollista varustaa etähallintajärjestelmällä, jolloin pesulaitteiston toimintaa voidaan tarkkailla vaikka Masterventin toimesta, jos asiakas niin toivoo.

 

Konepajailmastointi
Pesu käynnissä. LTO-kiekon virtauskanavat pestään korkealla paineella ja samalla kuivataan paineilmalla, minkä jälkeen suoritetaan vielä erillinen kuivausohjelma.

 


EC-puhallinseinät

Erityisen sopivia suuri-ilmamääräisten yksittäisten puhaltimien korvaamiseen esim. saneerauskohteissa. Vastaavasti uusissa koneissa 1-2 perinteistä kammiopuhallinta voidaan korvata EC-seinällä, jolloin saadaan lyhempi kone (vaikka metrin lyhempi puhallinosa esim. LTO-roottorin molemmin puolin), parempi SFP, pienemmät äänitasot, korkeampi toimintavarmuus, sekä paremmat osakuormien hyötysuhteet (esim. 50 % ilmamäärällä EC:n kokonaisenergiakulutus huomattavasti vakio AC- tai IEC-runkoista PM-moottoritekniikkaa matalampi).

Toimitamme tarvittaessa myös puhallinsaneerauskohteisiin asennuslevyt (paineseinät) jokaista ruuvia ja mutteria myöden, jolloin asentajat säästyvät turhalta juoksemiselta esim. ruuvikauppaan jne. Tällaisissa tapauksissa toimitamme tarkat asennusdetaljit ja suunnittelemme asennuslevyt tarkasti sopiviksi ilmoitettuun kammiomitattaan (kammion leveys * korkeus). Näin ollen suuri-ilmavirtaisiakin puhallinseiniä voidaan rakentaa erittäin nopeasti - lyhyt käyttökatkos asiakkaallenne kun suurikin vanha puhallin saadaan vaihdettua EC-seinään parissa päivässä!

Puhallinseinä
Monipuhallinseinä. Käytettävät EC-puhaltimet ovat lyhyitä ja kevyitä
vs. oikosulkumoottorilliset kammiopuhaltimet - helppo haalata ja kevyt
asentaa!

 

 


FinnBuild 2018 -messut

Mastervent mukana Finnbuild 2016 -messuilla

Olimme perinteisesti mukana FinnBuild 2018 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 10.–12.10.2018. Kiitos vierailusta osastollamme!


Uusi Lastensairaala 2017 iv-kojeet

 

Toimitimme suomalaisin voimin Nummelassa valmistamamme Mastervent IV-kojeet Uuteen Lastensairaalaan. Viimeiset toimitukset olivat 2017. Toimitimme kohteeseen 76 kpl hygieniakojeita ja 6 kpl vakiokojeita.

Aiemmin v.2014 lopussa toimitimme Meilahden keskuskeittiöön tuloilmakattokojeita yhteensä +47 m3/s ilmamäärälle (4 kevytkattokojetta) ja pestäviä rasvaisen poiston kattokojeita -23,4 m3/s ilmamäärälle (5 MEL-kojetta)

 


Ideoita saneerauksiin, ota yhteyttä!

Ennen

Mastervent referenssi

Mastervent referenssi

Mastervent konehuoneet referenssi

Jälkeen

Pähkinärinteen koulu Vantaa 2016 kevytkattokoje
Vantaa, 2016. Kevytkattokoje huoltosivulta. Koje toimitettu työmaalle kolmena lohkona: tulokoje (glykoli-LTO), kanava-asennusvälitila (tulo- ja poistokojeilta kanavat pötkön välistä alas koulun tiloihin...), poistokoje (glykoli-LTO). Mastervent Oy:n toimituksessa lämmityskiertovesiryhmät ja LTO-ryhmät (RST Aisi 304) paisunta- ja täyttöryhmineen, ryhmäkeskukset, toimilaitteiden ja antureiden asennus ja kaapelointi, laitetilojen valaistus ja lämmitys, kondenssiviemärien saattolämmitykset, huoltotilojen muovimattolattiat, profiilipeltipinnoitus, räystäskourut + syöksytorvineen, tikkaat, kattosillat, lukkorungot käyntioviin jne. kaikki tekniikka täysin valmiiksi asennettuna asiakkaan toiveiden mukaisesti.

 

Pähkinärinteen koulu kevytkattokoje, Vantaa
Vantaa, 2016. Kevytkattokoje takasivulta. Palojen liitoskohdissa kojeen sivuilla peitelistat. Profiilipelti- ja kattoverhoilu jatkuvat yhtenäisenä.

 

LVI-suunnitelma
Vantaa, 2016. Ote kevytkattokojeen LVI-suunnitelmasta.

 

EC-puhaltimet

IV-kojeemme on mahdollista toimittaa EC-puhaltimin, tällä hetkellä maksimi-ilmamäärä ko. tekniikalla yhdelle puhaltimelle on noin 4 m3/s, suurin siipipyörä tällä hetkellä d=630 ja moottoriteho 5,6 kW. Suurempia siipipyöriä d=710 ja d=800 odotamme markkinoille aivan lähiaikoina.

Mikäli ilmamäärä on suurempi kuin 4 m3/s, voidaan laittaa useita puhaltimia rinnakkain. EC-tekniikka sisältää sisäisen ohjauselektroniikan, joten taajuudenmuuttajia ei tarvita. Toimitamme EC-puhaltimet aina varustettuna langattomalla AM-Premium-W-moduulilla. Puhaltimien parametrointi tapahtuu langattomasti kaukosäätimellä (myydään projektikohtaisesti).

Toisin kuin AC-moottorit, EC-moottorit voidaan kaapeloida häiriösuojaamattomalla syöttökaapelilla ja turvakytkimienkään ei tarvitse olla EMC-turvakytkimiä vaan tavalliset turvakytkimet soveltuvat.

EC-moottorit ovat korkean hyötysuhteen moottoreita (hyötysuhde noin 93 %), hyötysuhdeluokka IE3. Periaatteessa EC-moottorit ovat harjattomia DC-moottoreita. Mekaaninen kommutointiyksikkö sekä harjat ovat korvattu elektronisella kommutointiyksiköllä. Kestomagneetit on asennettu roottoriin.

ilmanvaihtokojeet EC-puhaltimin

EC-tekniikalla saavutetaan korkean tehotiheyden vuoksi parempi teho, nopeus ja vääntömomentti samassa moottorissa (vrt. AC). EC-puhaltimet ovat erittäin hiljaisia käynniltään, koneisto ei tärise myöskään alhaisemmilla kierrosnopeuksilla.

 

Tehohäviöt

Tehohäviöt AC-asynkroninen vs. EC-moottori.

 

EC-puhaltimet kestävät hyvin vettä, likaa ja pölyä

EC-puhaltimien luotettavuus on todettu erinomaisen hyväksi, puhaltimet kestävät erittäin hyvin vettä, likaa ja pölyä. Hartsiin upotettu elektroniikka on suojattu kosteudelta, pölyltä, tärinöiltä, sekä siinä on erittäin tehokas lämmönkäsittely.

 


 

Lohkosulatusjärjestelmä

ILMANVAIHTOKOJEEN LEVYSIIRTIMEN HUURTUMISEN RAJOITTAMINEN

Levy- ja putkirekuperaattoreiden huurtumista ja sen rajoittamista tukittiin Helsingin Teknillisen korkeakoulun diplomityönä (E.Sandberg 1978). Tulokset antoivat paljon uutta tietoa:

HUURTUMISEN ONNISTUNEEN RAJOITTAMISEN EDELLYTYKSET

LOHKOSULATUKSEN TOIMINTAPERIAATE

Levylämmönsiirrin jaetaan ulkoilmapuolella lohkopellin avulla 4 - 6 yhtäsuureen osaan, joista jokainen voidaan vuorollaan sulkea tiiviisti. Kun huurtuminen on edennyt sulatusrajalle, lohkopellit suljetaan vuoron perään muutamaksi minuutiksi. Lämmin poistoilma sulattaa lohkon poistopuolella olevan huurteen. Lohkosulatuksessa menetetään ainoastaan 1/n-osa siirtimen hyötysuhteesta. Kuvan 6-lohkoisella siirtimellä 83% siirtimen maksimitehosta on käytössä sulatuksen aikana.

Lohkosulatus

Kuvassa lohko 3 sulatuksessa